17 maj 2010

Nisse 88,gay

Som vanligt när jag är hos mamma o pappa så spelar mamma någon av p-kanalerna,alltså p1,p2 eller p4 (p3 är inget för henne menar hon..)



Så ligger jag på kökssoffan efter en lunch, och inväntar min arbetsdag.
Och någon av p-kanalerna ljuder i bakgrunden, tror bestämt det var p4-dokumentär.

Denna dag handlar programmet om Nisse som i 56 år levt en lögn. Han har sedan många år tillbaka haft känslor för män utan att kunna uttrycka dom. Eftersom det förr var straffbart att vara homosexuell.


Nisse levde tillsammans med sin fru och deras barn i många år. Tillslut tog han sitt förnuft till fånga och tog med dom till en psykolog för att där berätta att han var homosexuell.
Detta beslut var början till ett avslut mellan Nisse och hans familj. Hans barn tog helt avstånd från sin far och de har inte pratat sen dess...

Så efter 56 år som "vanlig" så kom Nisse ut,och på en gayklubb i Stockholm träffade han sin nuvarande man-Pelle. En 30 år yngre man som snart flyttade in hos Nisse och nu är de man&man tillsammans.


Det nu tragiska är Nisses sjukdom-cancer som tagit över kroppen. Efter att ha börjat som en prostatacancer är den nu spridd i kroppen och prognosen ser inte ljus ut..


Jag låg i kökssoffan och funderade på hur otroligt sjukt det måste ha varit att levt i en värld där du inte fick känna vad du ville för vem som helst. Där man inte fick vara kär i vem som helst, det fick absolut inte finnas att man blev kär i en av samma kön.

Jag blir så nyfiken på hur de tänkte,de som fattade de besluten. De som fattade besluten att man inte fick bli kär hur som helst,och inte i någon av samma kön- Hur gick tankarna i dessa?

Det enda negativa i dokumentären är bara det Nisse berätta om hans sex-upplevelser...
Sånt vill jag inte höra...

:)

All lycka till Nisse och Pelle.

FrokenB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar