3 maj 2010

Svenska nationalsången


idag är det mycket känslor som frodas i mig känner jag.


Efter att en vän på facebook uppdaterat sin status med uppmaningen att den 6 juni gå ut och sjunga nationalsången som en protest mot att den inte får sjungas i skolorna längre.


Då blev jag upprörd.

Inte på hennes status såklart,utan för att det är helt sinnessjukt att inte ungarna får lära sig nationalsången och att man ska vara stolt att bo i vårt land.


Varför ska inte nationalsången sjungas på Sveriges skolor vid ex skolavslutningar? Varför?

Jag kan verkligen inte förstå vad problemet är!


Är Norge rasistiskt eftersom de firar sin nationaldag med pompa och ståt?Blir invandrarna i Norge upprörda och utstötta för att de firar?

Jag tror att de är minst lika stolta att vara norskar som resten av Norge är.


Så varför ska Sverige vara så förbannat mjäkiga och ta bort det som är Svenskt?


Det värsta just nu är att jag känner mig rasistisk för att jag ens skriver detta,att jag använder ord som "svensk" t.ex. är det kanske för att vi blivit ituttade att vi är indelade efter det land vi är födda i?

Jag anser att alla som bor i Sverige är svenskar,De i Norge är norskar osv.

Är man folkbokförd i ett land så tillhör man det,så det så!


Varför är vår regering så otroligt "svensk" alltså, som man ofta beskriver svenskar som konflikträdda,konservativa och blyga.

Hur f*n ska vi kunna bevara Sverige när vi inte får sjunga vår egen nationalsång i skolorna, när vi inte får lära våra barn att vara stolta över vårt land? Hur ska vi veta att vi är svenskar?

Hur ska våra invandrare veta att de kommit till ett varmt sverige med öppna armar och en lång och stolt historia?


Varför får vi inte vara svenskar och vara stolta över VÅR dag, 6 juni. Det är ju då vi alla ska vara engagerade i firande landet över. MEN vi får inte sjunga nationalsången. Eller får vi kanske BARA det på nationaldagen och ingen annan gång?


Jag är förvirrad och besviken på att ha en regering som är konflikträdd. Rädd för att bli utpekad som rasistisk. Det är pinsamt och riktigt upprörande.



"Du gamla, du fria,du fjällhöga nord

du tysta, du glädjerika sköna.

Jag hälsar dig vänaste land uppå jord.

Din sol, din himmel, dina ängder gröna.

Din sol,din himmel,dina ängder gröna."


Välkomna till Sverige, hit får du ta med dig hela världens seder,men inte sjunga den Svenska nationalsången!



FrokenB.

13 kommentarer:

  1. Kunde fan inte sagt det bättre själv!

    SvaraRadera
  2. Men jag säger så här, i Norge tex som du tar upp har man en LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG tradition att fira sin nationaldag som en befrielse från krigets fasor. En gemensam förtryckare som man äntligen blivit kvitt. I Sverige har vi inte det och problemet är att nationalsången används av just RASISTER och NAZISTER och då inte på det ärliga sätt som norrmännen sjunger sin nationalsång. Jag misstänker att den skolan som har sagt att man INTE ska sjunga nationanlsången den 6:e juni har STORA problem med främlingsfientlighet och att nationalsången i dessa fall faktiskt ANVÄNDS för att skrämma och skapa utanförskap gentemot nya svenskar. Det finns alltid två sidor av varje mynt och när du och din vän som satte detta i sin status på facebook "kämpar för att vi ska få sjunga nationalsången" går ni på ett sätt i rasisternas ledband och det vill ni väl inte...

    SvaraRadera
  3. Men ett land måste väl få sjunga sin nationalsång?
    Ska man kliva åt sidan för nazister/rasister?
    Dom har förstört svenska flaggan och nationalsången, det är förjävligt.
    Jag vägrar känna mig som en rasist/nazist när jag sjungernationalsången.
    Flera länder sjunger sin nationalsång utan att ha varit i krig osv, varför är det just Sverige som inte ska få hedra sitt land?
    Jag tycker om Sverige, vi har mycket bra saker i det här landet.
    Jag tänker sjunga och vifta med flaggan iaf, och jag har inget emot andra länder för att jag tycker mycket om Sverige.

    SvaraRadera
  4. Vad ni har rätt båda två.
    Helt sant att Norge har en historia kring sin nationaldag och firar på ett annat sätt än vad vi i Sverige nån gång gjort.
    Och det är FEL att nationalsången blivit lite av en "kampsång"(ni förstår hur jag menar) för Naz/ras.
    Men jag håller med dig Maggan,vi måste ju få vara stolta över vårt land och ha en dag som alla andra länder.
    Och jag antar att Anna håller med om det.
    Ni har rätt båda två.
    Det är kul att se vad fler säger.
    Det är otroligt synd att nationalsången framstigit som mer av rasistisk form.

    SvaraRadera
  5. Maggan: det tycker jag att du ska göra men den personen som börjat sprida statusen på facebook hade nog en helt annan agenda.Och att demonstrativt sjunga nationalsången eller vifta med flaggan då är man ute på hal is. Försök förstå att man i skolan har skyldigheter gentemot ALLA elever och dom som riskerar att bli skrämda eller kränkas tycker i alla fall jag måste gå först och det tror jag att ni tycker också. Däremot tycker jag absolut att man ska fira och vara glad när det är nationaldag, de flesta av oss har ju ärliga avsikter när vi sjunger nationalsången och viftar med flaggan.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Ja absolut, jag menade inte att sjunga protesterande.
    Men som dom på skolan, att få sjunga den när man normalt gör det, skolavslutningar, nationaldag. Problemet är inte sången, de är vem som sjunger den.
    Jag tycker att det är konstigt att i andra länder sjunger dom och folk verkar stolta över att vara medborgare i sina länder.
    Även nya medborgare.
    Men här ska vi ta bort våran sång?
    Varför?
    Hur kan man bli krängt av våran sång?
    Jag känner mig krängt av att vi INTE får sjunga den.
    Det är inte en "vit" sång, utan en svensk sång.

    SvaraRadera
  8. åter igen, förmodligen har dom STORA problem med främlingsfientlighet på skolan och där vissa "element" använder sig av nationalsången för att KRÄNKA andra och då är det syftet som är problemet inte själva medlet. Ungefär som Irans anrikning av uran, ska man ha det till kärnkraft är det ok men ska man ha det till kärnvapen så är det inte det.

    SvaraRadera
  9. Viktig fråga det här !
    Det märks att många berörs, av hur många som har statusen på Facebook !
    Jag håller helt med dig, och har också skrivit ett inlägg i min blogg.
    Även där har det blivit så att det är kommentarerna som är de allra mest intressanta !
    http://karin.hermansro.se./?p=3985

    SvaraRadera
  10. Nu har jag suttit i ca en halvtimme för att försöka hitta någon slags säker källa på att man inte får sjunga nationalsången i skolan längre pga att det skulle vara rasistiskt och kränkade för vissa.
    Jag kan inte hitta nånting. Eller ja, jag har inte hittat nåt hittills.
    Jag menar alltså nån nyhetsartikel eller liknande, inte personer som vittnar om vad "en kompis kompis" sa...

    Genom att försöka hitta fakta kom jag in här, så jag tänkte att det kanske finns nån här som vet nåt jag inte vet?

    SvaraRadera
  11. Eva-Lena Lassar8 maj 2010 kl. 22:25

    sunt tänk Emelie !!!! å en sak till: Du är så otroligt underhållande !!! Äntligen en blogg som är rolig !!!! kan du ha ärvt mamma måntro ?? ja pappa Ingvar är verkligen ingen tråkmåns han heller !!

    SvaraRadera
  12. Är själv lärare på gymnasieskola och jag kan meddela att rektorn här vill avstå från att eleverna sjunger nationalsången. Det är i dag upp till skolan själv att välja ståndpunkt i frågan. Vår avslutning sker på offentligt torg med allmänheten inbjuden så jag kan förstå försiktigheten. Men självklart finns det andra åsikter även på den här skolan.
    Googlar runt lite för att se om det finns någon opinion för eller emot sjungandet. Hittar mest bloggar i likhet med din som inte förstår vad man vinner på att lämna nationalsången osjungen. Intressant artikel som ger en ny vinkel för mig: http://www.dn.se/nyheter/politik/i-sveriges-namn-1.116641
    Att skolans antirasismarbete i stället ökar känslan av alienering hos de som redan börjat fundera i nationalistiska banor. Man får inte glömma att även om 9 av 10 anser att upplägget i skolan och samhället är bra, är det den tionde som de nationalistiska och rasistiska krafterna vill åt. Och troligen kommer att lyckas väl med i höstens val.

    SvaraRadera